Datahonger

Door WoutervOorschot op zondag 4 januari 2015 16:10 - Reacties (29)
Categorie: Toestanden, Views: 4.786

van de overheid in dit geval.

Ik heb een ID-kaart die in februari dit jaar vervalt, en de herinnering om iets nieuws aan te vragen kwam net op de deurmat. Nu moet ik natuurlijk kiezen of ik een id kaart of een paspoort wil gaan aanschaffen(kost me godverdomme nog 60¤ ook, zonder dat dat mij iets oplevert).

Na even op de site van de rijksoverheid te kijken kom je er achter dat ze tegenwoordig ook je vingerafdrukken willen hebben(alsof foto, naam, nummer en alle overige data nog niet genoeg is). Vingerafdrukken vindt ik wel erg ver gaan, je wordt gewoon bestempeld als crimineel, maar je moet alleen nog wat illegaals doen(en die incapabele politie moet je nog vinden). Dan zeggen ze wel dat het slechts tijdelijk bij de gemeente ligt en daarna alleen maar op dat pasje staat, maar gezien dat dan toch weer digitaal moet heb ik daar absoluut geen vertrouwen in. Al doen ze het niet opzettelijk, zodra mijn vingerafdruk wordt gedigitaliseerd heeft de AIVD hem al doorgespeeld aan de NSA en de GCHQ.

Ik wil ergens wel een paspoort, dat heb je uiteindelijk toch nodig om de eerste stap te kunnen zetten in de rest van deze wereld. Belasting kan je nog goedpraten weet je, daar wordt nog een weg van gebouwd, zorg betaald, nuttige dingen betaald. Er gaat ook wel eens wat mis, maar het idee is op zich goed(alhoewel niet echt goed geimplementeerd in NL). Dit is gewoon bullshit, ik heb niks aan dat kutpasje, die data heeft en gebruikt(misbruikt) de overheid toch al wel, en dan kost het me verplicht nog veel geld ook.

Sowieso ben ik het al niet eens met die identificatieplicht, als ze je wat willen doen(aanhouden, beschuldigen, wat dan ook) laat ze dan zelf maar uitzoeken wie ik ben. Identificatieplicht vindt ik eigenlijk echt in strijd met het niet mee zouden moeten hoeven werken aan je veroordeling(verklaring van de rechten van de mens).

Maarja, waarschijnlijk ga ik m toch maar halen en betalen.

Volgende: Gamergate 10-'14 Gamergate

Reacties


Door Tweakers user mincedmeat, zondag 4 januari 2015 17:21

Tegenwoordig? Dat is al jaren zo. En ja, dat is crimineel. Misschien moeten we maar preventief baby's geboren laten worden in gevangenschap, want ze zouden wel crimineel kunnen worden.

Door Tweakers user jooproo, zondag 4 januari 2015 17:30

[sarcasm] [trollmode_on]

De volgende stap wordt een gps-chip, zodat ze je nog sneller kunnen opsporen ;). Natuurlijk gebruikt dit energie dus moet je het pasje natuurlijk wel regelmatig opladen. Is natuurlijk ook handig als je je pasje kwijt bent. Moet je je legitimeren, moet dit pasje natuurlijk wel opgeladen zijn anders krijg je alsnog een boete!

[/sarcasm] [/trollmode_off]

En zoals altijd heeft al deze informatie die ze opslaan 2 kanten.

Aan de ene kant:
Waarom zou je het niet afgeven? Als je een brave burger bent heb je toch niks te vrezen? En je bent natuurlijk blij dat als je buurman een inbraak heeft gepleegd de bak in gaat.

of een taakstraf krijgt van 10 uur omdat de straffen vaak niks voorstellen en de bajes overvol is!

Aan de andere kant:
Waarom moeten ze dat van iedereen weten, zoals je al zegt je krijgt de behandeling van een crimineel.

Door Tweakers user jooproo, zondag 4 januari 2015 17:33

Dat het een euro of 60 moet kosten is natuurlijk belachelijk, maar er is helaas niks aan te doen. Allemaal vulling van de schatkist van de overheid.

Weigeren van het geven van je vingerafdrukken lukt helaas niet. Heb ik een jaar of 2 geleden geprobeerd toen mijn ID verliep. Aan de balie wilde ik weigeren, maar toen mevrouw zei dat ze dan geen ID-kaart kon bestellen voor me toch overstag gegaan :(

Door Tweakers user Coritchando, zondag 4 januari 2015 19:12

Moeilijk he, je punt duidelijk maken zonder nutteloze scheldwoorden....

Door Tweakers user Repr, zondag 4 januari 2015 19:37

Tha_Duck schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:12:
Moeilijk he, je punt duidelijk maken zonder nutteloze scheldwoorden....
Ja, is wel triest inderdaad....

Door Tweakers user macnerd, zondag 4 januari 2015 19:48

In veel gevallen kun je je identificeren met een rijbewijs, en daar zijn geen vingerafdrukken voor nodig. Op vakantie buiten Nederland zit er dan niet in, een nieuwe studie of baan ook niet. Maar goed, je hebt wel uitstel in dat geval.
http://www.rijksoverheid....en-in-welke-situatie.html

Door Tweakers user Gomez12, zondag 4 januari 2015 19:57

Tja, dat krijg je als je 10 jaar lang onder een rots leeft...

Dan wordt je "opeens" geconfronteerd met allemaal dingen die je niet aanstaan...

Houd gewoon het nieuws bij en je had kunnen zien dat deze discussie 5 jaar geleden al liep en toen had je je bij de protesteerders aan kunnen sluiten.

Nu is het slechts x jaar te laat wakker worden en opeens gaan klagen.

Door Tweakers user coolkil, zondag 4 januari 2015 20:04

snap sowieso je probleem niet...
sinds 20 januari 2014 is het voor id kaarten al niet meer nodig om vinger afdrukken te geven.

http://www.privacybaromet...rt_zonder_vingerafdrukken

neem een id kaart en kap met zeuren.

Door Tweakers user O88088, zondag 4 januari 2015 20:24

Sowieso ben ik het al niet eens met die identificatieplicht, als ze je wat willen doen(aanhouden, beschuldigen, wat dan ook) laat ze dan zelf maar uitzoeken wie ik ben. Identificatieplicht vindt ik eigenlijk echt in strijd met het niet mee zouden moeten hoeven werken aan je veroordeling(verklaring van de rechten van de mens).
Want het alternatief is beter? Als ze dan willen weten wie je bent ga je gewoon mee naar het bureau. Ze laten je natuurlijk niet lopen als je verdacht wordt van iets. Ik snap sowieso niet waarom je er zo'n probleem van maakt. Het is niet zo dat agenten voor de lol even wat mensen willen identificeren (want wat schiet je daar mee op?)

Door Tweakers user wild_dog, zondag 4 januari 2015 21:39

niet eens zo'n slecht idee dat een vingerafdruk op je paspoort komt te staan en dat die ook elders vast gelegd wordt.

wat staat er nu eigenlijk in je paspoort?
-volledige naam
-geboorte datum
-geboorte plaats
-burger service nummer
-geschatte lengte
-pasfoto
-handtekening
-sinds enige tijd, een vinger afdruk

zodra iemand de eerste vier van de hier boven opgenoemde gegevens van je weet, kan die naar de gemeente gaan en een nieuw paspoort aanvragen, en zeggen dat de vorige gestolen is. en dan heb je nu een gevalletje identiteitsfraude, waar de overheid een ander persoon erkent alsof hij jou is, met alle gevolgen van dien. een vingerafdruk database van alle burgers is een mogelijke methode om dit tegen te gaan.

begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen voorstander dat alles van je wordt vast gelegd, maar als dat betekend dat jan en alleman zich met een klein lijstje gegevens zich als mij voor kan doen en bijvoorbeeld toren hoge schulden op mijn naam kan maken, heb ik liever een extra veiligheid in de vorm van een vastgelegde vingerafdruk.

[Reactie gewijzigd op zondag 4 januari 2015 21:40]


Door Tweakers user geekeep, maandag 5 januari 2015 08:47

wild_dog schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:39:
begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen voorstander dat alles van je wordt vast gelegd, maar als dat betekend dat jan en alleman zich met een klein lijstje gegevens zich als mij voor kan doen en bijvoorbeeld toren hoge schulden op mijn naam kan maken, heb ik liever een extra veiligheid in de vorm van een vastgelegde vingerafdruk.
Leuk bedacht die vingerafdruk om ID fraude tegen te gaan. Maar zolang banken, (web)winkels, verzekeringen en bedrijven geen vingerafdrukken van je eisen, is jouw genoemde voordeel van de vingerafdruk op je ID totaal niet van toepassing...
edit:

Om nog maar niet te spreken over de eenvoud waarmee je vingerafdruk te achterhalen is, nog makkelijker dan je geboortedatum of BSN waarschijnlijk. Plus, authenticatie d.m.v. iets dat níet te wijzigen is, vormt een te groot probleem in geval van diefstal.


In wezen profiteert niemand van die extra gegevens op je ID of paspoort. Het is zogenaamd bedoeld om criminelen tegen te gaan die zich voordoen als jou (op vliegvelden enz). Probleem is dat een fatsoenlijk fraudeur vast wel rekening houdt met valse afdrukken, enerzijds op de kaart zelf, anderszijds met valse fysieke afdrukken.

Ik moet de eerste cijfers nog tegenkomen waaruit blijkt hoeveel extra boeven gevangen zijn met die vingerafdrukken op je ID kaart of paspoort......

[Reactie gewijzigd op maandag 5 januari 2015 08:50]


Door Tweakers user Maasluip, maandag 5 januari 2015 09:24

jooproo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:30:

Waarom zou je het niet afgeven? Als je een brave burger bent heb je toch niks te vrezen? En je bent natuurlijk blij dat als je buurman een inbraak heeft gepleegd de bak in gaat.
Je trollmode staat onterecht uit. Ja, op grond van verkeerde informatie kunnen jouw vingerafdrukken aan een misdrijf dat je niet gedaan hebt gekoppeld worden.

Maar als het goed is zou dat niet moeten kunnen uit de vingerafdruk"database" van de gemeente. Want die zou nergens gekoppeld zijn en de gegevens daarin zouden alleen maar voor het paspoort gebruikt worden.
Zouden, want controle daarop is er natuurlijk niet.

Door Tweakers user Keipi, maandag 5 januari 2015 10:15

wild_dog schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:39:
zodra iemand de eerste vier van de hier boven opgenoemde gegevens van je weet, kan die naar de gemeente gaan en een nieuw paspoort aanvragen, en zeggen dat de vorige gestolen is. en dan heb je nu een gevalletje identiteitsfraude, waar de overheid een ander persoon erkent alsof hij jou is, met alle gevolgen van dien. een vingerafdruk database van alle burgers is een mogelijke methode om dit tegen te gaan.
Bij het maken van dergelijke statements is het wel aan te raden dat om eerst te checken of het zo werkt. Ik heb recent een ID moeten ophalen zonder mijn oude ID te hebben en kreeg daarvoor een hoop vragen om echt te kijken of ik het was. Nu moet ik er wel bij toegeven dat de nomering laag ligt want ik wist die vragen echt niet. 'Waar is je moeder geboren, waar is je vader geboren, wat is hun geboortedatum?'.

De blogpost zelf is niet meer dan een hoop ongegrond gezeik. Ik kan mij ook mateloos irriteren aan de hoeveelheid informatie die de overheid van je verwacht. Het is echter geen excuus om drogredenen te gebruiken om een punt over te brengen.

Door Tweakers user Stef_Venner, maandag 5 januari 2015 10:49

Gewoon je nieuwe paspoort 10 seconden in de magnetron doen? Zou het knap vinden als ze dan nog een vingerafdruk kunnen aflezen van je paspoort :9

Door Tweakers user oehoe, maandag 5 januari 2015 11:11

Stef_Venner schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:49:
Gewoon je nieuwe paspoort 10 seconden in de magnetron doen? Zou het knap vinden als ze dan nog een vingerafdruk kunnen aflezen van je paspoort :9
Alleen kan je dan weer voor een andere "uitdaging" komen te staan:

Inname of weigeren van een paspoort:

"Een uitgevende instantie kan u om verschillende redenen weigeren een paspoort te geven. Ook kan zij uw paspoort ongeldig verklaren. Bijvoorbeeld wanneer u:

3x binnen 5 jaar zonder goede reden uw paspoort als vermist opgeeft;
uw paspoort opzettelijk beschadigt;
[...]"

[Reactie gewijzigd op maandag 5 januari 2015 11:11]


Door Tweakers user sjoerddebruin, maandag 5 januari 2015 11:46

Was de verplichting voor vingerafdrukken niet recent afgeschaft?

Door Tweakers user stin00, maandag 5 januari 2015 12:20

Het is 'Ik vind' en niet "Ik vindt" of "vindt ik", deze blog leest ongelofelijk storend.

Door Tweakers user Waarnemer, maandag 5 januari 2015 13:45

Wat een ongelofelijk hoog aluhoedjes gehalte weer hier.

Het vingerafdruk deel van je paspoort is onderdeel van de persoonsfraude bestrijding zoals hierboven al eerder aangegeven.

Ze staan slechts opgeslagen in de chip in het paspoort.

"Opslag vingerafdrukken

Tot het moment dat het aangevraagde paspoort is uitgereikt, worden vingerafdrukken bewaard in de reisdocumentenadministratie. Na de uitreiking worden de vingerafdrukken uit de administratie verwijderd en zijn deze alleen nog in de chip in het paspoort zelf opgeslagen."

Zou je deze met de magnetron wegblazen, dan kan je in ieder geval de europese grens controle (zeker op vliegvelden) niet meer langs. Die kijken simpel of de juiste gegevens op de chip staan.

Door Tweakers user NightFox89, maandag 5 januari 2015 13:58

Zover ik weet is dat niet meer nodig voor je ID. Voor het paspoort vragen ze er twee.

http://www.ad.nl/ad/nl/10...nodig-voor-ID-kaart.dhtml

http://www.privacybaromet...rt_zonder_vingerafdrukken

Door Tweakers user SPee, maandag 5 januari 2015 15:22

Jammer dat je dan weer geen moeite hebt met de datahonger van de belastingdienst. :/
Dat die nu alle kentekens willen bewaren op een bepaald traject vanwege *mogelijke* leasefraude van *een paar* geen-prive rijders, slaat nergens op. 98% hoeft dus niet bewaard te worden. :(
En dan dat onderonsje met de politie, het opeisen van de parkeergegevens van *alle* auto's. Als dat niet teveel is, dan weet ik het ook niet meer. 8)7

Door Tweakers user VVVJeroen, maandag 5 januari 2015 20:57

jooproo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:33:
Dat het een euro of 60 moet kosten is natuurlijk belachelijk, maar er is helaas niks aan te doen. Allemaal vulling van de schatkist van de overheid.

Weigeren van het geven van je vingerafdrukken lukt helaas niet. Heb ik een jaar of 2 geleden geprobeerd toen mijn ID verliep. Aan de balie wilde ik weigeren, maar toen mevrouw zei dat ze dan geen ID-kaart kon bestellen voor me toch overstag gegaan :(
Je bent op de hoogte van het feit dat we (ja we, "de overheid" bestaat niet, het zijn de Nederlandse burgers) op dit moment een flinke staatsschuld hebben neem ik aan?
Hierbij krijg je een product wat je zelf aanvraagt en hiervoor moet je een prijs betalen, de meest directe 'belasting' die je kan hebben, en je krijgt er nog een paspoort voor ook.
Wellicht heb je het idee dat er ergens een magische geldboom staat waar "de overheid" geld uit kan vangen die "de overheid" vervolgens kan weggeven aan allerhande producten, maar helaas werkt dat niet zo (hoewel we leuke aardgasbaten hebben, maar als we het alleen daar van moeten doen zul je toch heel anders moeten gaan leven).
Ik stel voor dat je de volgende keer dat je naar een arts gaat je alles zelf betaald, en dat je ook geen beroep zult doen op enig uitkering (ik mag hopen dat je geen zorgtoeslag ontvangt?), dit is immers allemaal geld dat de overheid van de hardwerkende Nederlanders geroofd heeft!

Door Tweakers user _trickster_, dinsdag 6 januari 2015 01:32

Stef_Venner schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:49:
Gewoon je nieuwe paspoort 10 seconden in de magnetron doen? Zou het knap vinden als ze dan nog een vingerafdruk kunnen aflezen van je paspoort :9
Al mag het opzettelijk Slopen van de RFID chip niet, kom ik in het dagelijks leven toch wel heel veel ID kaarten tegen zonder werkende RFID chip.
Dit omdat de ID-kaarten vaak, door horecagangers toch wel in broekzakken/jaszakken verdwijnen en daardoor de antenne breekt.

de nederlandse ID kaarten staan er ook om bekend zeer makkelijk breekbare antenne's te hebben.

Gemerkt met een ID-Check systeem die ook de RFID uitlas om zo fysieke manipulatie van kaarten te herkennen, zoals aanpassingen in geboortejaar etc.

ongeveer 30 tot 40% van de kaarten kon de RFID niet meer worden uitgelezen.
en aangezien dat niet aan de buitenkant te zien valt ( oke als ie helemaal uitfikt wel natuurlijk ) is het ook erg moeilijk om het op de persoon zelf te verhalen, en wordt de IDkaart ook niet gelijk ongeldig

Door Tweakers user JCE, dinsdag 6 januari 2015 09:29

Uhuh. Wat je natuurlijk ook kan doen is gewoon twee of drie dagen stevig in de tuin werken, wat planken zagen en wat ander grof kluswerk uitvoeren. Daarna eens stevig met een schuurpapiertje aan de slag.

Kijken of ze je rauwe vingers dan nog kunnen scannen.

Door Tweakers user Waarnemer, dinsdag 6 januari 2015 12:37

Zoek het maar op, als je geen vingerafrdukken kan laten maken (op geen enkele andere manier dan bijvoorbeeld andere vingers) dan krijg je maar een éénjaar-geldig paspoort.


Door Tweakers user hyptonize, dinsdag 6 januari 2015 19:06

Tha_Duck schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:12:
Moeilijk he, je punt duidelijk maken zonder nutteloze scheldwoorden....
Huilen om scheldwoorden doen we sinds 2014 al niet meer.

Door Tweakers user Coritchando, woensdag 7 januari 2015 19:05

hyptonize schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:06:
[...]
Huilen om scheldwoorden doen we sinds 2014 al niet meer.
Als je in een paar regels blog (kan je daar van spreken in dit geval?) al niet zonder 'gegodver' en 'gekut' kan is het best triest met je.

Schelden doen we al sinds 2008 niet meer.

[Reactie gewijzigd op donderdag 8 januari 2015 14:31]


Door Tweakers user Valorian, donderdag 8 januari 2015 00:32

Ach ja. Het is ook maar slecht allemaal he in NL? Je zou eens 6 euro (!) per jaar moeten betalen voor een paspoort, echt ongelooflijk... Dat je wakker ligt over alle privavy(schending) kan ik nog inkomen, maar als je je echt irriteert aan die zes tientjes per 10 jaar ...

Door Tweakers user hyptonize, donderdag 8 januari 2015 15:01

iets irriteert je, je ergert je aan.

Reageren is niet meer mogelijk